Press release
12/2022
De media in België zijn in opstand gekomen tegen het verbod op gokreclame
Persgroepen in zowel Vlaanderen als Franstalig België menen dat het door minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (VLD) voorbereide koninklijk besluit zijn doel voorbijschiet en enkel illegale operatoren en buitenlandse giganten ten goede komt. Zij sluiten zich aan bij de kritiek die de sportwedkantoren, waaronder Ladbrokes, al maandenlang uiten. Wat dit laatste betreft, zal de tekst van de minister van Justitie, die alle reclame wil verbieden, de Nationale Loterij ten goede komen. De Belgische mediakopstukken dringen aan op de invoering van een gericht kanalisatiebeleid voor onlinegokreclame. Zij nodigen de federale regering uit om samen te werken aan een eerlijke regulering, in overeenstemming met het advies van de Kansspelcommissie.
Na een eerste bespreking in kern op woensdag 7 december, aan het einde waarvan de tekst werd teruggestuurd naar het interkabinetoverleg om bepaalde punten te herzien, komt het door minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (VLD) voorbereide koninklijk besluit op vrijdag 9 december opnieuw op de tafel van de beperkte ministerraad. En een overeenkomst zou kunnen worden bereikt. Vandaar de opkomst van in België actieve persgroepen die vrezen dat de bepalingen van de tekst negatieve gevolgen zullen hebben voor hun activiteiten. Het moet worden gezegd dat de tekst van de liberale minister bijna alle reclame voor onlinegokken en kansspelen in de media in België wil verbieden. "Vanwege de wereldwijde dimensie van het internet en het massale illegale aanbod is het niet voldoende om passief een legaal aanbod aan spelers beschikbaar te stellen om voldoende kanalisatie te verkrijgen. De consumenten moeten worden geïnformeerd over het bestaan van een betrouwbaar, beschermd en legaal aanbod", aldus de leiders van de verschillende persgroepen.
Preventiebeleid ondermijnd
Tot de ondertekenaars van een persbericht van donderdag 8 december behoren DPG Media (VTM, Qmusic, Joe, Het Laatste Nieuws), Ads & Data (Play), RTL (RTL-TVI, Club RTL, Plug RTL, RTLplay), Rossel (Le Soir, Sudinfo), IPM (La Libre, L'Avenir, La DH/Les Sports +), RMB (RTBF) en NGroup (Nostalgie, NRJ).
Zij stellen dat het verbod op gokreclame in de media "elke mogelijkheid tot preventie in de weg staat en dat spelers niet meer van het illegale circuit naar het legale circuit kunnen worden geleid". Zij voeren aan dat het huidige vergunde aanbod een kader schept dat ervoor zorgt dat consumenten veilig en verantwoord kunnen gokken. "Dit is de essentie van het Belgische vergunningenbeleid: gokken kan alleen onder strikte voorwaarden en er zijn talrijke maatregelen voorzien om de spelers te beschermen", onderstrepen de leiders van de mediagroepen.
Zij vrezen discriminatie die hen zal benadelen ten voordele van exploitanten die actief zijn op sociale netwerken en online. Het Koninklijk Besluit verbiedt gokreclame op in België opererende media, maar staat het toe op sociale netwerken en online platforms van internationale techgiganten. "Dit brengt media die in België actief zijn in een nadelige positie, omdat ze al onder grote druk staan, vooral door de dominantie van sociale media en online platforms. De internationale giganten zullen blij zijn met extra reclame-inkomsten uit België", zo luidt het commentaar.
Inkomsten om onafhankelijke informatie te financieren
Zij wijzen er evenwel op dat de inkomsten uit gokreclame in hun media hen in staat stellen lezers en luisteraars op een "onafhankelijke en pluralistische wijze" te informeren en op geldige wijze mee te dingen naar de verwerving van bepaalde sportcompetities. Anders zullen steeds meer wedstrijden achter de paywall van een techgigant belanden en zou ook het vermogen van de media om te investeren in kwaliteitsinformatie eronder kunnen lijden.
De tekst van het koninklijk besluit zal dus de illegale markt en buitenlandse techgiganten ten goede komen. Het is reeds voor advies voorgelegd aan de Europese Commissie en de Raad van State. Volgens Europa had de Belgische wetgever de noodzaak van een verbod op reclame in de in België actieve media niet gemotiveerd. Een totaalverbod is dus radicaal en zou het tegenovergestelde effect hebben van wat de bedoeling was.
In een interview met ons gelooft Yannik Bellefroid, baas van Ladbrokes België, dat de tekst van de minister van Justitie die alle reclame verbiedt, de Nationale Loterij (klik hier voor het interview) ten goede zal komen. De persvoorlichters pleiten daarom voor de "uitvoering van een gericht kanalisatiebeleid met betrekking tot reclame voor onlinegokken". Zij roepen de federale regering op om samen te werken aan "een eerlijke regelgeving in overeenstemming met het advies van de Kansspelcommissie".