Press release
08/2022
NEDERLAND: GOKRECLAME HEEFT GEEN INVLOED OP HET AANTAL REGELMATIGE GOKKERS
Sinds de openstelling van de markt voor kansspelen in Europa ligt de reclame in deze sector in verschillende lidstaten onder vuur. Volgens een onderzoek dat in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Online Gokken (NOGA) is uitgevoerd, meldden Nederlandse consumenten in 2021 een sterke stijging van het aantal online gokreclames dat zij voorgeschoteld kregen. Welke conclusies kunnen hieruit worden getrokken? Volwassenen worden inderdaad steeds meer blootgesteld aan online spelletjes, maar het aantal advertenties neemt niet toe. In feite is het aantal volwassenen dat aan online gokken wordt blootgesteld, in 2022 gedaald. Voor de Nederlandse minister van Rechtsbescherming, Franc Weerwind, is het goksegment een economische kans. Reclame moet worden gereguleerd om een publiek dat gevaar loopt te beschermen, maar niet verboden. Zijn oplossing? Vanaf 30 juni kunnen mensen niet langer het gezicht van een merk zijn.
Meer blootstelling aan reclame
Uit de tweede jaarlijkse NOGA barometer over online gokken is gebleken dat Nederlandse volwassenen in 2022 meer iGaming advertenties hebben gezien dan in voorgaande jaren. De gegevens zijn gebaseerd op een online Ipsos-enquête, uitgevoerd tussen 14 februari en 23 februari 2022, onder een representatieve groep van 2003 Nederlandse volwassenen met een representatieve focus op 828 jongvolwassenen (18-34 jaar)
In de categorie jonge volwassenen (18-24 jaar) werden advertenties voor casinospellen het vaakst gezien op internet en op sociale media. Voor volwassenen in de leeftijdsgroep van 25-34 jaar is televisie het belangrijkste medium voor blootstelling: 23% van de jongvolwassenen meldde in 2022 "zeer vaak" iGaming-advertenties te hebben gezien, vergeleken met 25% voor iets oudere volwassenen.
Uit de NOGA-enquête blijkt ook dat niet alle respondenten enthousiast zijn over advertenties voor online gokken.
De meeste respondenten zouden bijvoorbeeld graag zien dat reclame pas na 21.00 uur wordt uitgezonden en dat zo min mogelijk reclame wordt gemaakt voor jongeren en kwetsbare groepen. Slechts 22% van de respondenten zei het niet erg te vinden om advertenties voor online gokken te ontvangen of te zien.
2% frequente gokkers in 2022 vergeleken met 9% in 2021
Begin juni 2002 kondigde de Nederlandse minister van Rechtsbescherming, Franc Weerwind, aan dat de toezichthouder op de gokmarkt, de Kansspelautoriteit (KSA), ook een onderzoek had ingesteld naar de wijze waarop exploitanten reclame maken voor het specifieke segment van spelers tussen de 18 en 24 jaar.
Volgens de enquête is het aantal spelers in 2022 stabiel gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar en zijn het nog steeds voornamelijk mannen en hoogopgeleiden. Uit de enquête bleek ook dat 12% van alle volwassenen in de afgelopen 12 maanden minstens één keer online heeft gespeeld, tegenover 11% in 2021. Daarentegen gokt in 2022 slechts 2% van de Nederlandse volwassenen dagelijks, tegen 9% in 2021.
Meer beroemdheden in beeld
Om de reclame in te kaderen, maar niet te verbieden, mogen vanaf 30 juni in advertenties waarin wordt gewezen op verantwoord gokken, geen bekende atleten, acteurs en andere beroemdheden meer worden gebruikt op TV, radio, internet en bushokjes. Het verbod maakt geen onderscheid tussen gerichte- en niet-gerichte reclame.
Dat is het geval met oud-coach Dick Advocaat, bekend als TOTO de Koning. Sportsponsoring is uitdrukkelijk van dit verbod uitgesloten. "Deze sponsoring levert minder directe risico's op voor kwetsbare groepen omdat het een passieve vorm van reclame is, bijvoorbeeld het sponsoren van shirts of uitrusting, en omdat de mensen die met een dergelijke sponsoring worden gesponsord geen actieve rol spelen bij het promoten van de kansspelen die de sponsor organiseert. Evenmin is dit verbod van invloed op de sponsoring van evenementen en televisieprogramma's door aanbieders van kansspelen met een vergunning", zo verklaarde hij in een persbericht.